Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

Νέες Τεχνολογίες και εκσυγχρονισμό του Περιφερειακού Τύπου:Αποτελέσματα επιτυχημένης διημερίδας στα Χανιά

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, το Σάββατο και την Κυριακή 23-24 Ιανουαρίου 2010, στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου (ΙΕΤ) στα Χανιά, διημερίδα του Συνδέσμου Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων (ΣΗΠΕ) για τις σύγχρονες τεχνολογίες και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του περιφερειακού Τύπου.

Η διημερίδα που είχε ως γενικό τίτλο «Νέες Τεχνολογίες και Περιφερειακός Τύπος: Επιχειρηματικές Στρατηγικές στην Ψηφιακή Σύγκλιση», διεξήχθη στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου (ΙΕΤ) στους Άγιους Πάντες Αποκορώνου Χανίων.
Εκπρόσωποι φορέων, πανεπιστημιακοί, τοπικοί βουλευτές του νομού όπως οι κ. Σκουλάκης και Δαμιανάκης, ο νομάρχης Χανίων, Γρηγόρης Αρχοντάκης και ο δήμαρχος της πόλης, Κυριάκος Βιρβιδάκης, ο γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και μελετών «Ελευθέριος Βενιζέλος, Νίκος Παπαδάκης, αλλά και ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης Ειρηναίος, παραβρέθηκαν στις εργασίες της διημερίδας που αποτέλεσε την παρθενική εκδήλωση πριν από τα εγκαίνια του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου που αναμένεται να πραγματοποιηθούν προς το τέλος της άνοιξης.
Χαιρετισμό στις εργασίες της διημερίδας απηύθυνε ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Σταύρος Αρναουτάκης και ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας, Γιώργος Πετρουλάκης.

Αισθητή ήταν η παρουσία πολλών εκδοτών που οι εφημερίδες τους είναι μέλη του ΣΗΠΕ, οι οποίοι ταξίδεψαν από όλα τα μέρη της Ελλάδας, προκειμένου να παραβρεθούν στην διημερίδα και να ενημερωθούν για τη σχέση νέων τεχνολογιών και περιφερειακού Τύπου.
Από τους βασικούς ομιλητές στη διημερίδα ήταν και οι πανεπιστημιακοί καθηγητές Μεϊμάρης, Πανηγυράκης, Μπακουνάκης, που μαζί με τον ερευνητή του τμήματος Επικοινωνίας &ΜΜΕ, Κουτσομπόλη, αλλά και τον Διευθυντή Σύνταξης του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων Νικόλα Βουλέλη, προσπάθησαν να ρίξουν φως στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Τύπος στο νέο διαμορφούμενο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, αποτιμώντας παράλληλα τα αποτελέσματα σχετικών ερευνών.

Ειδικοί σε θέματα marketing, design, εφαρμογών εκτύπωσης και προεκτύπωσης (οι κύριοι Πολυκανδριώτης, Ντόμαλης, Καραμολέγκος, Χαβούζης, Γεωργακόπουλος, Μακρής) έδωσαν επίσης το στίγμα της νέας εποχής και την ψηφιακή εναρμόνιση των εφημερίδων με αυτή.
Οι ομιλητές ανέλυσαν τα φλέγοντα αυτά θέματα που απασχολούν σοβαρά τον περιφερειακό Τύπο, και που αφορούν την εξοικείωση ή μη των περιφερειακών εφημερίδων με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα, την πορεία της δημοσιογραφίας στη νέα εποχή, αλλά και τις νέες δυνατότητες ψηφιακής εκτύπωσης, εφαρμογών και σχεδιασμού των εφημερίδων. Η ημερίδα του ΣΗΠΕ στο ΙΕΤ αποτέλεσε το εφαλτήριο μιας σειράς εκδηλώσεων, ημερίδων και σεμιναρίων που θα συνεχίσουν να τελούνται από εδώ και στο εξής στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου στα Χανιά (που είναι δημιούργημα του ΣΗΠΕ), μέχρι και την οργάνωση των εγκαινίων του.
Ο πρόεδρος του ΙΕΤ, Γιάννης Γαρεδάκης, ο άνθρωπος που προσέφερε επί χρόνια και συνεχίζει να προσφέρει τις υπηρεσίες του στον ΣΗΠΕ, ανοίγοντας τις εργασίες της διημερίδας, έκανε μια μικρή ιστορική αναδρομή αναφερόμενος στις συνθήκες οργάνωσης του Ινστιτούτου, αλλά και τους στόχους που έχει θέσει για το μέλλον αναφορικά με την επιμόρφωση των δημοσιογράφων της Περιφέρειας, σε στενή συνεργασία με αντίστοιχα ιδρύματα του εξωτερικού.

Ο πρόεδρος του ΣΗΠΕ, Λεωνίδας Βαρουξής, που εκ μέρους του Δ.Σ απένειμε τιμητική πακέτα στον πρόεδρο του ΙΕΤ, ανέφερε, μεταξύ άλλων ότι οι συγκυρίες για τις περιφερειακές εφημερίδες είναι δύσκολες.
Περιέγραψε λεπτομερώς τους στόχους του ΣΗΠΕ, τις επαφές με την Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, την προσπάθεια ανεύρεση διαφήμισης με δεδομένο το θολό τοπίο που υπάρχει, την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, την διακίνηση και διανομή των εφημερίδων, αλλά και την χάραξη νέων στόχων από τις εφημερίδες - μέλη του ΣΗΠΕ.
«Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε στόχους και οράματα», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η ευθύνη για τη νέα πορεία που πρέπει να χαραχθεί, ανήκει σε όλους και κανείς δεν πρέπει να απέχει από έναν αγώνα που σε καμία περίπτωση δεν θα είναι εύκολος.

«Η Πολιτεία θα εξαντλήσει κάθε περιθώριο χρηματοδότησης για τη στήριξη του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου που είναι η κοιτίδα του μέλλοντος», υπογράμμισε στην ομιλία του ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας, Γιώργος Πετρουλάκης, επισημαίνοντας ότι η διημερίδα του ΣΗΠΕ κοιτάζει στρατηγικά προς το μέλλον, και ότι η Περιφέρεια πρέπει να ενισχυθεί με πόρους και ευθύνες.
Σημαντικές ήταν οι ομιλίες των πανεπιστημιακών δασκάλων και ερευνητών.
Επισημάνθηκαν πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία για τη σχέση των νέων με τις εφημερίδες, με κοινή διαπίστωση ότι «διαβάζουν αλλά δεν αγοράζουν», αλλά και την «επιφανειακή και στα κλεφτά ανάγνωση» που επικρατεί, όπως εύστοχα παρατήρησε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου, Γιώργος Πανηγυράκης.
Στόχος, όπως αναφέρθηκε, είναι «ο πιστός αναγνώστης», σε μια κοινωνία που το αναγνωστικό κοινό γηράσκει.
Στα πρακτορεία ειδήσεων που είναι οι πρόδρομοι του Διαδικτύου και συνεχίζουν να είναι απαραίτητα στις τοπικές ειδήσεις, αναφέρθηκε ο Διευθυντής Σύνταξης του ΑΠΕ-ΜΠΕ, Νικόλας Βουλέλης, που στηλίτευσε τη δημοσιογραφία των «φημών και ισχυρισμών».


Οι εφημερίδες πάντως, 20 χρόνια μετά το τέλος της χρυσής τους εποχής, δεν έχουν ακόμα πεθάνει. Απλά το τοπίο των ΜΜΕ έχει αλλάξει, καθώς το ιντερνετ επηρεάζει τις θεμελιώδεις δημοσιογραφικές αρχές και η πτώση της διαφήμισης είναι δομική και όχι συγκυριακή, επεσήμανε με τη σειρά του ο καθηγητής του Παντείου, Νίκος Μπακουνάκης.
Τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο Τύπο και την προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή, περιέγραψε, τέλος, με μια ομολογουμένως εντυπωσιακά παραστατική και εμπεριστατωμένη ομιλία ο καθηγητής του τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ, Μιχάλης Μεϊμάρης. Το ενδιαφέρον της διημερίδας συνεχίστηκε και τη δεύτερη μέρα.
Ο σύμβουλος Περιφερειακών ΜΜΕ, Ιωάννης Καραμολέγκος, ανέλυσε σε βάθος τις νέες στρατηγικές επικοινωνίας. Το mass marketing συγκλίνει πλέον προς το local marketing, η επικοινωνία με την Περιφέρεια είναι πλέον σύνθετη, οι μεσάζοντες είναι ένα καρκίνωμα που πρέπει να εξαλειφθεί.

Οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι δεν χρησιμοποιούν τα περιφερειακά ΜΜΕ, δεν τα λαμβάνουν καν υπόψη. Λύση αποτελεί η προώθηση των περιφερειακών εφημερίδων προς τα Media Shop, με τον καθορισμό πρωτοκόλλου συνεργασίας.
Ο σχεδιαστής της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», Σπύρος Πολυκανδριώτης, περιγράφοντας την σημασία του design στις εφημερίδες, παρουσίασε πως στήθηκε σχεδιαστικά η εφημερίδα και τα θετικά αποτελέσματα που είχε στην προσέλκυση νέων αναγνωστών, ομολογώντας όμως ότι οι εφημερίδες στο σύνολό τους δεν πατάνε σε «σχεδιαστικό κάναβο».
Η δεύτερη ημέρα της διημερίδας ολοκληρώθηκε με τις ενδιαφέρουσες ομιλίες για την ποιότητα στις εφαρμογές εκτύπωσης και προεκτύπωσης με ψηφιακά μέσα από τους κ. Χ.Γεωργακόπουλο, Κ. Ντόμαλη, Ε.Χαβούζη και Μακρή.

Τις ομιλίες ακολούθησαν ερωτήσεις, απορίες, παρατηρήσεις και ερωτήματα των ακροατών, σε έναν γόνιμο διάλογο που κατέδειξε πως υπάρχουν πολλά ακόμη που μπορεί να μάθει κανείς εμπλεκόμενος στην όλη διαδικασία του τεχνικού στησίματος μιας εφημερίδας.
Στην διημερίδα απεύθυναν χαιρετισμό, πέραν των βουλευτών, του Γενικού Γραμματέα Επικοινωνίας, του υφυπουργού Οικονομίας και του Αρχιεπίσκοπου Κρήτης, και τοπικοί δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής των Χανίων.
Το ΙΕΤ θα συνεχίσει να αναπτύσσει δράσεις στον τομέα της εφαρμοσμένης έρευνας για τις προοπτικές ανάπτυξης του επαρχιακού Τύπου στην Ελλάδα όχι μόνο με ημερίδες αλλά και Summer Schools για την επιμόρφωση των δημοσιογράφων της Περιφέρειας.


ΑΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου