Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010

Αρνητικό ρεκόρ: Μάστιγα τα τροχαία ατυχηματα στην Κρήτη,

Ένα αρνητικό ρεκόρ διεκδικεί για άλλη μία φορά η Κρήτη, όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν το 2009. Συνολικά ο αριθμός των νεκρών φτάνει τους 102 νεκρούς, με το νομό Ηρακλείου να βρίσκεται τρίτος στη... θανατηφόρα λίστα, μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στους 52 ανέρχονται οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα στο Ηράκλειο, ενώ πολύ λιγότεροι είναι σε Χανιά, Ρέθυμνο και τελευταίο το Λασίθι. Συγκεκριμένα, τα Χανιά αριθμούν 22 νεκρούς, το Ρέθυμνο 18 και το Λασίθι 10.

Ένας αριθμός αναμενόμενος, εάν αναλογιστούμε τον πληθυσμό του νομού σε συνδυασμό με το κακό σε ποιότητα οδικό δίκτυο και την κακή οδηγική συμπεριφορά των κατοίκων της Μεγαλονήσου, σύμφωνα με τις αρμόδιες τοπικές αρχές. Τα νούμερα αυτά όμως μπορούν να αλλάξουν εάν υπάρχει παιδεία, ήδη από τη μικρή ηλικία, αλλά και σωστή ενημέρωση. «Γιατί σε πολύ μεγάλο ποσοστό ο οδηγός είναι υπεύθυνος για τα τροχαία ατυχήματα», αναφέρει στην «Τ» ο αστυνομικός διευθυντής Ηρακλείου, Κώστας Κουζέλης.

Κι αν όλα αυτά μας φαίνονται απλά νούμερα, το θέμα είναι τι κρύβεται πίσω από αυτούς τους αριθμούς. Ποιες είναι δηλαδή οι συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος;


Οι επιπτώσεις, κοινωνικές αλλά και οικονομικές, των τροχαίων ατυχημάτων επιβαρύνουν πολλαπλά την ανθρώπινη δραστηριότητα, τόσο τον παθόντα όσο και τους ανθρώπους γύρω του. Τρίτος σε σειρά κατάταξης βρίσκεται ο νομός Ηρακλείου όσον αφορά στον αριθμό νεκρών από τροχαία ατυχήματα το 2009, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Πρόκειται για μία θέση, η οποία δεν μας κάνει ιδιαίτερα περήφανους, ενώ ταυτόχρονα φανερώνει το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στο οδικό δίκτυο του νομού αλλά και ολόκληρης της Κρήτης.


Συγκεκριμένα το Ηράκλειο με 52 νεκρούς, ακολουθεί τη Θεσσαλονίκη με 93 νεκρούς και την Αθήνα, που βρίσκεται στην πρώτη θέση με 344 νεκρούς, ενώ οι υπόλοιποι νομοί του νησιού ακολουθούν πολύ πιο χαμηλά στη λίστα με μικρότερους αριθμούς.
Ο νομός Χανίων αριθμεί 22 νεκρούς, ο νομός Ρεθύμνης 18 και τέλος ο νομός Λασιθίου μόλις 10.

«Είναι λογικό να έχουμε τόσους νεκρούς από θανατηφόρα τροχαία στο Ηράκλειο, δεδομένου ότι είμαστε μία πολύ μεγάλη πόλη. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και κατά συνέπεια τους νεκρούς. Αυτό όμως είναι πολύ δύσκολο, καθώς θα πρέπει αρχικά να αλλάξει η νοοτροπία των οδηγών», επισημαίνει ο αστυνομικός διευθυντής Ηρακλείου, Κώστας Κουζέλης.
Με αυτό συμφωνεί και η αναπληρώτρια διοικητού της τροχαίας Ηρακλείου, Ζωή Αλεξάκη. «Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να μειώσουμε αυτούς τους αριθμούς. Πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία των οδηγών και αυτό θα γίνει μόνο εάν υπάρχει από πολύ μικρή ηλικία η ανάλογη εκπαίδευση», συμπληρώνει η ίδια.

Στους 992 νεκροί σε οκτώ χρόνια σύμφωνα με το παρατηρητήριο του ΤΕΕ
Μια από τις πιο μακάβριες αλήθειες για τους νεκρούς της ασφάλτου στην Κρήτη αποτυπώνονται και στους αριθμούς από το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Κατά την οκταετία 2000-2008 σκοτώθηκαν σε όλη την Κρήτη 992 άνθρωποι εκ των οποίων 273 στο ΒΟΑΚ. Οι δε τραυματίες σύμφωνα με το Παρατηρητήριο φτάνουν τους 16.955. Τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία κατέθεσε πριν από λίγες μόλις ημέρες στη Βουλή ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ στο Ηράκλειο Μιχάλης Κριτσωτάκης ζητώντας από τον αρμόδιο υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα να απαντήσει σχετικά με τα έργα αναβάθμισης που θα γίνουν στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

Αποκαλυπτική ως προς τα επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ έχει υπάρξει η πολυδημοσιευμένη μελέτη που δημοπράτησε το ΥΠΕΧΩΔΕ προ διετίας στην οποία εντοπίζονται 38 φονικά σημεία στο συνολικό μήκος των 226 χιλιομέτρων που διατρέχει ο ΒΟΑΚ το νησί από το ένα άκρο στο άλλο.
Τα 38 αυτά σημεία βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο το μήκος του εθνικού δικτύου από το Κολυμπάρι ως τη Σητεία και προσθετικά αφορούν σε 41 χιλιόμετρα του ΒΟΑ Κρήτης. Η μελέτη είχε εκπονηθεί βάσει στοιχείων των τμημάτων Τροχαίας και της Διεύθυνσης Ελέγχου Κατασκευής Έργων της Περιφέρειας Κρήτης κατά την εξαετία 1998-2003.
Μάλιστα τα σημεία αυτά καταγράφηκαν ως επικίνδυνα εφόσον από τα στοιχεία είχε διαπιστωθεί ότι σε κάθε ένα από αυτά είχαν χαθεί τουλάχιστον δύο ανθρώπινες ζωές.

Ορισμένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ που καταγράφονταν στη μελέτη και σε αυτά έγιναν κάποιες παρεμβάσεις άρσης της επικινδυνότητας, εντοπίζονται στο ύψος της Αγίας Πελαγίας, της Λυγαριάς, του Παλαικάστρου, της Παπαναστασίου, του Κατσαμπά, του αρχαιολογικού χώρου Μαλίων, της Πρασάς και του Βραχασίου, στα τμήματα Χανίων-Κισάμου, Χανίων-Κολυμπαρίου και Χανίων-Σούδας, καθώς και στο Ατσιπόπουλο, στο Σπήλι, στο Λιμένα Χερσονήσου, στο Σεληνάρη, στη γέφυρα Φρουζή κ.λπ.


Απίστευτα ανθρώπινα δράματα

Όχι 52 αλλά 58 είναι οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα στο νομό Ηρακλείου, το 2009, υποστηρίζει ο διευθυντής της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινήτων και Περιηγήσεων (ΕΛΠΑ) στην Κρήτη, Γιάννης Λιονάκης. Αυτή η διαφορά των έξι ατόμων οφείλεται στο γεγονός ότι η Τροχαία δεν υπολογίζει τα άτομα που πεθαίνουν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα από το τροχαίο ατύχημα.

Το θέμα όμως δεν είναι ο ακριβής αριθμός, αλλά η μείωσή του και κυρίως ποιες είναι οι συνέπειες μετά το τροχαίο ατύχημα. «Έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα τροχαία και τους νεκρούς τους ως αριθμούς. Τι κρύβεται όμως πίσω από όλα αυτά; Τι γίνεται μετά το ατύχημα», επισημαίνει ο κ. Λιονάκης.
Τα τροχαία ατυχήματα έχουν σοβαρές συνέπειες τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία.
Για το άτομο η απώλεια της ίδιας της ζωής του αλλά και ο τραυματισμός του που συνεπάγεται ενδεχόμενη αναπηρία για όλη του τη ζωή. Το τροχαίο ατύχημα μπορεί να προκαλέσει ψυχικά τραύματα και να επηρεάσει τις προσωπικές σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία ενός ανθρώπου.
Συνέπειες θα υπάρχουν επίσης για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων, κυρίως με την ύπαρξη ψυχολογικών τραυμάτων.
«Οι περισσότερες συνέπειες των τροχαίων κάνουν την εμφάνισή τους στους τραυματίες, στους συγγενείς και φίλους, "όταν σβήνουν τα φώτα της ενημέρωσης" και εν δυνάμει, αφορούν όλους μας, ακόμα και αν δεν οδηγούμε, καθώς ανήκουμε σε οικογένειες, έχουμε καλούς φίλους και υποχρεωτικά μετακινούμαστε συχνά με οδικά οχήματα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 60% των διαζυγίων στην Ελλάδα οφείλεται στα τροχαία ατυχήματα, γιατί τότε αλλάζει όλη η ζωή του ατόμου, αλλά και των γύρω του», συνεχίζει ο κ. Λιονάκης.
Έρευνα Σύμφωνα με μία παλιότερη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΟΘΤΑ), που όμως αντανακλά και την πραγματικότητα της σημερινής κοινωνίας, ίσως σε μεγαλύτερα ποσοστά, οι επιπτώσεις των τροχαίων ατυχημάτων επιβαρύνουν πολλαπλά την ανθρώπινη δραστηριότητα.

Αγωνιώδεις εφιάλτες, τάσεις αυτοκτονίας, μελαγχολία, απώλεια ή αλλαγή επαγγέλματος, προβλήματα σχέσεων (μεγάλο ποσοστό των αναπήρων υπόκεινται σε οικογενειακές αλλαγές), αλλά και γενικά προβλήματα υγείας είναι το τίμημα που πληρώνουν θύματα, ανάπηροι, συγγενείς. Πολλοί δε είναι αυτοί που καταφεύγουν στο αλκοόλ και στα ναρκωτικά φάρμακα.

Η πλειοψηφία των συγγενών των θανόντων θυμάτων, των συγγενών αναπήρων θυμάτων και των ίδιων των αναπήρων που έχουν αλλάξει επάγγελμα, αιτιολογούν αυτή την αλλαγή διότι εξαναγκάστηκαν από τις περιστάσεις. Από αυτούς που έχασαν την εργασία τους οι περισσότεροι το αποδίδουν σε ψυχολογικούς λόγους, οι υπόλοιποι σε σωματικούς ή ιατρικούς λόγους.
Επίσης, οι συνέπειες μπορεί να είναι οικονομικές.

Πολλές είναι οι οικογένειες που δεν μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος ενός τραυματισμού που προκλήθηκε σε ένα μέλος της οικογένειάς τους μετά από τροχαίο ατύχημα, ενώ η ψυχολογική φθορά μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη. Πολλές φορές κάποιο μέλος της οικογένειας, αναλαμβάνει το ρόλο του «βοηθού» του παθόντα, καθώς ο τελευταίος δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί μετά από τον τραυματισμό του σε τροχαίο.

Υψηλή επικινδυνότητα

Συμβάσεις για τη βελτίωση των δρόμων

Η ποιότητα και λειτουργικότητα του οδικού δικτύου και των λοιπών υποδομών είναι από τους βασικούς παράγοντες που εγγυώνται την ασφάλεια των οδηγών. Δυστυχώς στην Κρήτη είναι πολλά τα λεγόμενα σημεία «καρμανιόλες», όπου προκαλούνται συχνά τροχαία, πολλές φορές θανατηφόρα. Ενδιαφέρον έχουν σε αυτό το σημείο τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης του Πολυτεχνείου Κρήτης για τα τροχαία ατυχήματα και την ποιότητα του οδικού δικτύου του νησιού, που δημοσιεύτηκε το 2008. Σύμφωνα με αυτήν οι κάτοικοι της Μεγαλονήσου υποστηρίζουν ότι το οδικό δίκτυό της κρίνεται υψηλής επικινδυνότητας, σε ποσοστό 71,4%.

Το 24,2% το χαρακτηρίζει δίκτυο με μέτρια επικινδυνότητα και μόλις το 4,4% δηλώνει ότι το οδικό δίκτυο είναι χαμηλής επικινδυνότητας.

Τα δεδομένα αυτά προκύπτουν αφού η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων κάθε νομού της Κρήτης σε ποσοστό άνω του 70% θεωρεί ότι το οδικό δίκτυο του νομού τους είναι υψηλής επικινδυνότητας σε σχέση με του άλλους νομούς της Ελλάδας, με εξαίρεση τους κατοίκους του νομού Λασιθίου, οι οποίοι κατατάσσουν το νομό τους επικίνδυνο σε ποσοστό της τάξεως του 50,1%, με μέτρια επικινδυνότητα 36%, ενώ σε ποσοστό της τάξεως του 13% οι κάτοικοι του Λασιθίου χαρακτηρίζουν το οδικό δίκτυο του νομού τους ως δίκτυο χαμηλής επικινδυνότητας.
Βελτίωση Οι ανάγκες του οδικού δικτύου της Κρήτης είναι μεγάλες και γίνονται προσπάθειες για τη βελτίωσή του.

Συγκεκριμένα, χθες το πρωί, η νομάρχης Ηρακλείου, Βαγγελιώ Σχοιναράκη, υπέγραψε σύμβαση για το έργο «Κατασκευή τεχνικών έργων στο βασικό οδικό δίκτυο του νομού Ηρακλείου - Χρήση 2009».
Σκοπός του έργου, προϋπολογισμού 200.000 ευρώ, είναι η κατασκευή διάσπαρτων τεχνικών σε ολόκληρο το επαρχιακό οδικό δίκτυο του νομού Ηρακλείου και κατά προτεραιότητα στις παρακάτω θέσεις:
1) Στο δρόμο Κράσι - Μάλια, κατασκευή μικρού μήκους τοίχων αντιστήριξης με προβόλους, που θα λειτουργήσουν ως υποδομή για την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας που έχουν καταστραφεί.

2) Στο δρόμο Μοχός - Σταλίδα, κατασκευή μικρού μήκους τοίχων αντιστήριξης με προβόλους, που θα λειτουργήσουν ως υποδομή για την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας που έχουν καταστραφεί.
3) Στο δρόμο Κνωσός - Σπήλια, στη θέση «Βλυχιά », τοιχίο αντιστήριξης.
4) Στο δρόμο Καλλού - Δούλι, πριν από την είσοδο του οικισμού Δούλι, τεχνικό.
5) Στο Μοριά οπλισμένος τοίχος μήκους 50 μέτρων και ύψους 3 μέτρων.
6) Στις Μάκρες επ
ενδεδυμένη τάφρος σε μήκος 50 μέτρων τουλάχιστον, ιρλανδική διάβαση σε αγροτικό δρόμο και τοίχο ποδός για την αντιστήριξη του δρόμου, μήκους 30 μέτρων.


Οι προβλεπόμενες εργασίες που θα πραγματοποιηθούν είναι, χωματουργικά: βελτίωση της μηκοτομής-κλίσεων και συναρμογών στις θέσεις των τεχνικών, καθώς και οριζοντιογραφική βελτίωση, καθαρισμός και μόρφωση τάφρου.

Τεχνικά: κατασκευή όλων των παραπάνω τεχνικών, καθώς και όσων κριθούν αναγκαία για ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας, σε οποιαδήποτε άλλη θέση. Οδοστρωσία: κατασκευή μιας στρώσης υπόβασης της ΠΤΠ Ο150 μεταβλητού πάχους στις θέσεις που θα κατασκευαστούν τα τεχνικά για την ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων.

Της Εμμανουέλας Μαραγκουδάκη ΤΟΛΜΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου