Με νικητές τους επιβάτες και τις μεταφορικές εταιρείες έληξε ο πρώτος γύρος της «μάχης της Κρήτης» ή πιο συγκεκριμένα της μάχης στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο, όπως προκύπτει από τα πρώτα συγκεντρωτικά στοιχεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Minoan Lines του ομίλου Grimaldi, ANEK και Superfast Ferries του ομίλου Attica group από τις 13 Μαρτίου 2008 έχουν αποδυθεί σε μία «μάχη» στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο, καταφέρνοντας ωστόσο να «χάσουν» και οι τρεις, με τους χρήστες των υπηρεσιών τους να είναι οι απόλυτοι νικητές. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης είναι...
...φορτηγά 13 μέτρων να ταξιδεύουν με 160 ευρώ ή και λιγότερο όταν πέρυσι τον ίδιο καιρό η τιμή κυμαινόταν στα 450 ευρώ. Επίσης στη μάχη προσέλκυσης φορτηγών έχουν ριχτεί και άλλα μέσα όπως «ευκολίες» πληρωμής κ.λπ.
Παράλληλα δεκάδες χιλιάδες επιβάτες ταξιδεύουν με 19 ή 20 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή και οι τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες ετοιμάζονται να γράψουν ζημίες σε μία από τις πιο κερδοφόρες γραμμές.
Με τα μέχρι στιγμής στοιχεία η Minoan Lines με δύο πλοία αλλά και διπλά δρομολόγια ορισμένες ημέρες της εβδομάδας και τη χειμερινή περίοδο κατάφερε να συγκρατήσει τις δυνάμεις καθώς κατέκτησε περίπου το 61-63% της επιβατικής κίνησης, το 40% περίπου των φορτηγών και το 60% περίπου των Ι.Χ.
Στη δεύτερη θέση η ΑΝΕΚ, επίσης με δύο πλοία ή και τρία ορισμένες φορές και επίσης κάποια πρωινά δρομολόγια, πέτυχε μερίδια αγοράς 19% περίπου στους επιβάτες, 43% στα φορτηγά και 25% στα Ι.Χ. οχήματα. Στην τρίτη θέση με ένα πλοίο η Superfast ferries του ομίλου Attica η οποία κατέκτησε μερίδια 18% περίπου στους επιβάτες, 17% στα φορτηγά και 15% στα Ι.Χ. οχήματα.
Σημειώνεται ότι η γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο είναι μία γραμμή που εξυπηρετεί 1,4 εκατ. επιβάτες, 210 χιλιάδες Ι.Χ. και 120.000 φορτηγά. To 2009 οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 100.000, με τη Superfast ferries να καρπούται το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αυτής και την ΑΝΕΚ να ακολουθεί, καθώς η Minoan εμφάνισε μία μικρή αύξηση σε αριθμό επιβατών σε σχέση με το 2008. Αντιθέτως ο αριθμός των μεταφερόμενων φορτηγών μειώθηκε κατά 10.000 περίπου σε σχέση με το 2008 λόγω της οικονομικής κρίσης. Το κρίσιμο θέμα όμως και για τρεις εταιρείες στη συγκεκριμένη γραμμή είναι αν η αύξηση του αριθμού των επιβατών κατά 100.000 περίπου στη διάρκεια του 2009, έφερε και αύξηση εσόδων κάτι που μένει να φανεί στα αποτελέσματα έτους.
Όπως εκτιμάται ωστόσο, η σημαντική πτώση της τιμής των ναύλων σε επιβάτες και κυρίως φορτηγά μάλλον μείωση εσόδων έφερε παρά αύξηση ενώ είναι ζητούμενο είναι εάν κάποια από τις άλλες δυο εταιρείες -με δεδομένο ότι η Superfast Ferries γράφει ζημίες- θα είναι κερδοφόρα στη συγκεκριμένη γραμμή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η επιλογή της Minoan Lines να απαντήσει στη Superfast με διπλά δρομολόγια, ακόμη και τώρα που θεωρείται χαμηλή περίοδος, έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνεται η επιβατική και μεταφορική κίνηση στο πλοίο της Superfast.
Ωστόσο την ίδια στιγμή τα δύο δρομολόγια της Minoan Lines «μοιράζονται» την υπόλοιπη κίνηση με αβέβαιο οικονομικό όφελος αφού οι επιβάτες ή τα φορτηγά δεν διπλασιάζονται σε αντίθεση με τα έξοδα (δύο δρομολόγια). Η απόφαση αυτή της Minoan θα αποτυπωθεί όπως είναι φυσικό και στα αποτελέσματά της.
Από την άλλη πλευρά οι δυο εταιρείες με έδρα την Κρήτη (ANEK, Minoan) θεωρούν ότι η κίνηση της Attica να δρομολογήσει το Superfast XII στη γραμμή, ήταν «αιτία πολέμου» την οποία δεν μπορούσαν να την αφήσουν αναπάντητη. Επιμένουν δε ότι η «μάχη» αυτή θα λήξει με την υπαναχώρηση της Attica, γεγονός ιδιαίτερα δύσκολο δεδομένων και των γενικότερων συνθηκών που επικρατούν στην αγορά των ferries (πωλήσεις πλοίων με ζημία, κ.α.) αλλά και των οικονομικών δυνατοτήτων που έχει αυτή την περίοδο η Attica μετά και την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου που της προσδίδει μία συνολική ρευστότητα άνω των 60 δισ. ευρώ.
Ο έντονος ανταγωνισμός στο Ηράκλειο συνδέεται πάντως και με τον ανάλογο που υφίσταται ήδη στην Αδριατική και αποτελεί σίγουρα προάγγελο εξελίξεων στην ακτοπλοΐα, καθώς όλοι συμφωνούν ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η κατάσταση, αλλά κανείς από τους εμπλεκόμενους δεν φαίνεται διατιθέμενος να κάνει την πρώτη κίνηση είτε εξορθολογισμού της όλης κατάστασης (ναύλα, δρομολόγια, κ.ά.) είτε αποχώρησης από τη γραμμή. Πάντως από πλευράς Attica το μήνυμα μιας συνετής επιχειρηματικής πρακτικής εστάλη με την πώληση πρόσφατα ενός πλοίου της από τις γραμμές της Αδριατικής, όπου δεν έχει πλέον περιθώρια για άλλες κινήσεις.
Από την πλευρά του ο όμιλος Grimaldi επιμένει σε κάθε ευκαιρία να τονίζει ότι δεν πρόκειται να αποχωρήσει από το Ηράκλειο, ενώ μοιάζει να περιμένει κινήσεις από τους ανταγωνιστές του καθώς ο ίδιος έχει προαναγγείλει την είσοδο και άλλου μεγάλης χωρητικότητας πλοίου στη γραμμή Πάτρα-Ανκόνα. Με τον ερχομό του δεύτερου τότε θα προχωρήσει και στην πώληση παλαιότερου πλοίου που είναι ήδη δρομολογημένο στη γραμμή. Όμως οι μεγαλύτερες χωρητικότητες στο βαθμό που δεν καλύπτονται σημαίνουν ουσιαστικά μεγαλύτερες ζημίες. Η ΑΝΕΚ τηρεί σιγή ασυρμάτου και θεωρεί δεδομένη την παρουσία της τόσο στο Ηράκλειο όσο και την Αδριατική.
Ωστόσο μακροπρόθεσμα έχει ανάγκη κεφαλαίων καθώς από τις άλλες δύο εταιρείες έχει μεγαλύτερη ανάγκη ανανέωσης του στόλου της, ενώ στα επόμενα δυο χρόνια πρέπει να αποπληρώσει και τις μετοχές της Hellenic Seaways που αγόρασε από τη Minoan του ομίλου Grimaldi.
Προς το παρόν μοιάζει να διαμορφώνεται ένα αδιέξοδο, στη «σύγκρουση» των τριών, όμως στο επιχειρείν όπως και στη δημοκρατία αδιέξοδα δεν υπάρχουν. Το επόμενο διάστημα αναμένεται κρίσιμο και η κάθε πλευρά αναμένεται να ανοίξει σταδιακά τα χαρτιά της.
''naftemporiki.gr''
Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου