Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2010

ΡΕΘΥΜΝΟ:Δύσκολη χρονιά το 2009 ως προς τα τροχαία ατυχήματα

Ρέθυμνο
Το 2009 ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά, μια χρονιά που η άσφαλτος βάφτηκε κόκκινη από το αίμα ανθρώπων που άφησαν την τελευταία τους πνοή ή τραυματίστηκαν σοβαρά σε τροχαία ατυχήματα.
Για το Ρέθυμνο, η περυσινή χρονιά ήταν μια από τις δυσκολότερες των τελευταίων ετών αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα.

Στη 19η θέση – στις περιοχές μέτριας
επικινδυνότητας δηλαδή - σε πανελλαδικό επίπεδο βρίσκεται ο νομός Ρεθύμνου, καταγράφει δηλαδή εντυπωσιακή αύξηση αφού το 2008 ήταν στην 46η θέση. Στην 33η βρίσκεται ο νομός Χανίων, σημειώνοντας επίσης αύξηση και στην 29η ο νομός Ηρακλείου.

Στην 43η θέση βρίσκεται ο νομός Λασιθίου από την 50η στην οποία ήταν το 2008.


Αν και το 2009 παρατηρήθηκε μείωση γενικά στα τροχαία ατυχήματα και στους παθόντες, ενώ και ο αριθμός των νεκρών για πρώτη φορά από το 1982 είναι κάτω από τα 1.500 άτομα, αυτή η μείωση δεν σημειώθηκε σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Το Ρέθυμνο είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αφού αυξήθηκαν τα περιστατικά, όπως επίσης και τα Χανιά με μικρότερη αύξηση όμως.
Τα συμπεράσματα αυτά παρουσιάζονται στην ετήσια έκθεση του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης για το χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδος σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί.

Την έκθεση έχουν συντάξει οι: - Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, Διευθυντής Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης - Μιχαήλ Νικολαράκης, Διδάκτορας Πολυτεχνείου Κρήτης - Μιχάλης Δούμπος, Επίκουρος Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης Μέθοδος έρευνας .
Η μεθοδολογία, η οποία βασίζεται στην πολυκριτήρια ανάλυση αποφάσεων, είναι η γνώστη που εφαρμόζεται κάθε έτος και κατά την οποία για κάθε νομό γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με τις μεταβλητές: πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.
Από το συνδυασμό δημιουργούνται 18 κριτήρια εκτίμησης και με την εφαρμογή της πολυκριτήριας ανάλυσης αποφάσεων προκύπτουν τα αποτελέσματα σύμφωνα με τα οποία οι νομοί ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες υψηλής, μέτριας και χαμηλής επικινδυνότητας.

Διαπιστώσεις

Οι διαπιστώσεις όπως επισημαίνονται στην έκθεση είναι μεταξύ άλλων:
«Το 2009 σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες καταγράφηκε μείωση. Στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς καταγράφηκε μείωση κατά 7,1% και 6,2% αντίστοιχα (100 λιγότερα ατυχήματα και 96 λιγότεροι νεκροί) σε σχέση με το 2008. Για πρώτη φορά ο αριθμός των νεκρών βρίσκεται κάτω από τα 1.500 άτομα πράγμα που έχει να συμβεί από το 1982.

Στους σοβαρά τραυματίες παρατηρήθηκε μείωση κατά 11,6%, ενώ στους ελαφρά τραυματισθέντες η μείωση ήταν μόνο 2,7% με τον αριθμό τους όμως να παραμένει μεγάλος 16.683 άτομα.

Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος αλλά υπήρχαν και νομοί όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές αυξήσεις είτε των ατυχημάτων είτε των παθόντων. Σύμφωνα με το Β’ εθνικό στρατηγικό σχέδιο «καθ’ οδόν 2006 -2010» που εκπονήθηκε για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ο αριθμός των νεκρών για το 2009 θα έπρεπε να ήταν 1.120 άτομα, υπάρχει δηλαδή αρνητική απόκλιση κατά 343 άτομα. Το ίδιο συνέβη και το 2008 όπου η απόκλιση ήταν 337 άτομα.

Το σχέδιο αυτό δεν εφαρμόσθηκε από τους φορείς της πολιτείας, έτσι ο στόχος των 1.010 νεκρών για το 2010 έχει εγκαταλειφθεί και τώρα επιδιώκεται η μείωση κατά 100 ατόμων κάθε έτος ώστε να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο έστω με καθυστέρηση τεσσάρων ετών το 2014.
Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της Ε.Ε. των 27 μελών που δεν έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα και δεν έχει κάνει ουσιαστική προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών από τροχαία ατυχήματα.
Δεν αρκούν, βέβαια, οι σημαντικές πρωτοβουλίες του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος πρωτοστάτησε και ανέλαβε προσωπικά την παρακολούθηση αυτού του σημαντικού προβλήματος και με την παρουσία του στο συνέδριο οδικής ασφάλειας έδωσε το έναυσμα για την αναγωγή του σε πρώτη εθνική προτεραιότητα.

Ομοίως ο Πρωθυπουργός το έθεσε υπό συζήτηση στα πρώτα υπουργικά συμβούλια αντιλαμβανόμενος τη σοβαρότητα της κατάστασης και έδωσε τις πρώτες κατευθυντήριες γραμμές για να υπάρξουν αποτελέσματα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Ο Υπουργός προστασίας του πολίτη έχει εμπειρία πάνω στο πρόβλημα αυτό, καθώς είναι ο πρώτος και ο μόνος που εφάρμοσε το Α’ στρατηγικό σχέδιο «καθ’ οδόν 2001 -2005» με τις σημαντικές μειώσεις μεταξύ 2001 και 2004 (από 2.100 νεκρούς το 2000, σε 1640 το 2004). Οι υπόλοιποι υπηρεσιακοί παράγοντες που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια δεν βρίσκονται στο ύψος των περιστάσεων και δεν αναλογίζονται την ευθύνη που φέρουν έναντι των υπολοίπων συμπολιτών τους και της κοινωνίας.
Αναλίσκονται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, στο γράμμα του νόμου, και δεν προωθούν τα ουσιαστικά προβλήματα δίνοντας λύσεις το συντομότερο δυνατόν αναλογιζόμενοι ότι οι καθυστερήσεις κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές.


Η απόφαση για κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων μόνο για βραχυπρόθεσμους οικονομικούς λόγους ήταν εσφαλμένη γιατί από άποψη οδικής ασφάλειας είναι ολέθρια. Συνεχίζουν να κινούνται στους ελληνικούς δρόμους αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, κακοσυντηρημένα, ρυπογόνα κλπ».
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο νομός Χαλκιδικής όπως και το 2005.

Οι νεκροί ανήλθαν στους 33 έναντι 27 το 2008 οι σοβαρά τραυματίες στους 35 και οι ελαφρά στους 235.
Η περιοχή της Αθήνας και το υπόλοιπο Αττικής βρίσκονται στην 2η θέση από την 7η του 2008 επιδεινώνοντας σημαντικά τη θέση της. Τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν σε 333 από 352 με τους νεκρούς να είναι 350 από 368.

Εμφανείς περιπτώσεις αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων αποτελούν οι νομοί:
Ρεθύμνου κατατάχθηκε στην 19η θέση από την 46η, Θεσπρωτίας 16η από 26η, Ροδόπης 18η από 30η, Δράμας 21η από 32η, Ευρυτανίας 22η από 48η, Κιλκίς 34η από 43η, και Λάρισας 37η από 47η. Αντίθετα βελτίωσαν τη θέση τους οι νομοί: Πρέβεζας 27η από 8η, Ημαθίας 30η από 17η, Άρτας 42η από 18η, Έβρου 44η από 20η, Καστοριάς 47η από 33η και Μαγνησίας 49η από 38η θέση. Τελευταίος αξιολογήθηκε ο νομός Σάμου που είχε ένα μόνο νεκρό από τροχαίο ατύχημα.

Συμπεράσματα

1. Το 2010 είναι ένα σημαντικό έτος για την πορεία της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Αναμένεται να καρποφορήσουν όλες οι πρωτοβουλίες και οι αποφάσεις που ελήφθησαν το 2009.

2. Θα πρέπει να γίνει για το υπόλοιπο του 2010 ένα μεταβατικό συμπληρωματικό σχέδιο του «καθ’ οδόν» μέχρι να εκπονηθεί και εφαρμοστεί το νέο στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας 2010-2015, γιατί κάθε μέρα είναι σημαντική και δεν πρέπει να χάνεται πολύτιμος χρόνος.
3. Για να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της μείωσης των νεκρών κατά 100 κάθε χρόνο μέχρι το 2014 θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν και τους επιμέρους στόχους. Κάποιοι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες πρέπει να ασχοληθούν επισταμένως και να αναλάβουν πρωτοβουλίες προκειμένου να φέρουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
4. Ανεξάρτητα από τα έργα που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση του οδικού δικτύου τα οποία είναι μακροπρόθεσμα και την επανεξέταση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων, η κατάσταση για τη μείωση των ατυχημάτων πρέπει να αντιμετωπισθεί με τα σημερινά υπάρχοντα δεδομένα, λαμβανομένης υπόψη και της οικονομικής κρίσης.


5. Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης με νομοθετημένη απαγόρευση ακυρώσεως των προστίμων (κλήσεων), συνδυασμένα με εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για απόκτηση καλύτερης κυκλοφοριακής αγωγής.

6. Κάποιες περιοχές χρειάζονται έκτακτα μέτρα γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα παρά τη βελτίωση του οδικού δικτύου.


XAPA BHΛAPA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου