Ως ένας από τους πλέον ρυπογόνους τομείς θεωρούνται πλέον οι αερομεταφορές, καθώς οι ειδικοί υπολογίζουν πως, μέχρι το 2050, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αεροπλάνα θα αγγίζουν ετησίως τα 2,4 εκατομμύρια τόνους.
Δηλαδή, όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας της Deutsche Welle(«DW»), τα αεροσκάφη θα παράγουν παγκοσμίως το 20% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει επισημανθεί εδώ και χρόνια από επιστήμονες και ερευνητές. Έτσι, όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών ερευνούν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη βιομηχανία των αερομεταφορών.
Πιο γνωστές είναι οι έρευνες της εταιρίας παραγωγής κινητήρων Rolls Royce, που κάνει από κοινού με την British Airways, καθώς και εκείνες του ολλανδικού αερομεταφορέα KLM, που πραγματοποίησε και την πρώτη πτήση ενός Boeing με βιοκαύσιμα.
Στο αεροπλάνο επέβαιναν 40 άτομα, ανάμεσά τους η υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Μαρία φαν Ντερ Χέβεν και ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Ταμείου Αρωγής για την Άγρια Φύση (WWF), Γιόχαν φαν ντε Γκρόντεν.
Στην πειραματική αυτή πτήση (έγινε στα τέλη Νοεμβρίου του 2009), χρησιμοποιήθηκε βιομάζα μόνον στον ένα από τους τέσσερις κινητήρες και μάλιστα μόνον κατά 50%. Παρ’ όλα αυτά η πτήση αυτή αξιολογήθηκε ως το πρώτο, ουσιαστικό βήμα. Οικολογικά καύσιμα Είναι χαρακτηριστικό πως έπειτα από την πτήση ο φαν ντε Γκρόντεν είχε επισημάνει ότι η ανάπτυξη βιοκαυσίμων πρέπει να γίνεται με αυστηρά οικονομικά, τεχνικά και οικολογικά κριτήρια:
«Χρησιμοποιούμε ένα βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς, έστω κι αν η χρήση του βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και δεν έχει διασφαλίσει ακόμη άδεια κυκλοφορίας και χρήσης. Ποια τα πλεονεκτήματά του; Σε σύγκριση με την κηροζίνη εκπέμπει 80% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα! Όμως προειδοποιούμε: η παραγωγή βιοκαυσίμων δεν πρέπει να οδηγήσει στην αποψίλωση δασών ή στην υπερβολική χρήση νερού ή να θέσει σε κίνδυνο την παραγωγή τροφίμων».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του τομέα παραγωγής του πειραματικού Airbus Α380, που θα λειτουργήσει με βιοκαύσιμο από φύκια, Τζον Μπότι, μιλώντας στη «DW», ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οφείλουμε να αντικαταστήσουμε την κηροζίνη με έξυπνα υλικά, για παράδειγμα με φύκια.
Τελευταία, κάνουμε πειράματα με φύκια για την ανάπτυξη βιοκαυσίμων, διότι έτσι δεν επηρεάζουμε την αλυσίδα παραγωγής βασικών τροφίμων. Επιπλέον, για να μεγαλώσουν τα φύκια καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα».
Στη Γερμανία, πολλές εταιρείες αλλά και ειδικοί διαφορετικών τεχνολογικών κλάδων προσπαθούν να αναπτύξουν βιοκαύσιμα που θα είναι μεν κατάλληλα για τη βιομηχανία αερομεταφορών αλλά και πλήρως εναρμονισμένα με το περιβάλλον και την προστασία του κλίματος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Βιολογίας, του πανεπιστημίου του Κιέλου, όπου οι επιστήμονες ερευνούν εδώ και χρόνια τη δυνατότητα παραγωγής βιοκαύσιμου από φύκια.
Σε νηπιακό στάδιο η παραγωγή Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι υπάρχουν συγκεκριμένα φύκια τα οποία μπορούν να καλλιεργηθούν και δε χρειάζεται να χρησιμοποιηθούν παράκτια φυτά. Έτσι, δεν κινδυνεύει η ισορροπία του θαλάσσιου οικοσυστήματος, ούτε και η παραγωγή δημητριακών, όπως γίνεται μέχρι τώρα για την παρασκευή βιομάζας από ηλίανθο ή σινάπι. Πλην όμως, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο ειδικός επιστήμονας του «Ινστιτούτου για την Επεξεργασία Δημητριακών», Ότο Πουλτς, η παραγωγή φυκιών βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο, γι’ αυτό χρησιμοποιείται η καλλιέργεια ηλίανθου ή σιναπιού: «Αυτή τη στιγμή παράγονται παγκόσμια 10.000 τόνοι βιομάζας από φύκια. Χρειαζόμαστε όμως εκατομμύρια τόνους ετησίως. Και για να τα καταφέρουμε, πρέπει να καλλιεργηθούν τεράστιες εκτάσεις με φύκια».
Πρόσθεσε δε ότι επάρκεια βιομάζας από φύκια θα υπάρχει έπειτα από πέντε, ίσως και ύστερα από δέκα χρόνια.
Γι’ αυτό και η βιομηχανία αερομεταφορών, τόσο στη Γερμανία, όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο προσπαθεί να αναπτύξει κι άλλες εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
ΑΠΕ
Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου