Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Το τέλος των barcodes

Oι χαρακτηριστικές ασπρόμαυρες γραμμωτές αναγνωριστικές ετικέτες (barcodes) βρίσκονται πλέον σε κάθε συσκευασία προϊόντος, όμως αμερικανοί ερευνητές ετοιμάζουν τους αντικαταστάτες τους, που θα ονομάζονται bokodes.

Οι νέες ετικέτες θα μπορούν να αποθηκεύουν χιλιάδες περισσότερες πληροφορίες και να "διαβάζονται" ακόμα και από μια κοινή ψηφιακή κάμερα ενός απλού κινητού τηλεφώνου. Πολύ μικρότερες σε μέγεθος, πρόκειται για μια μικροσκοπική κουκίδα διαμέτρου μόλις 3 χιλιοστών (όσο το σύμβολο @ σε ένα πληκτρολόγιο) και, μεταξύ άλλων, θα μπορούν να περιέχουν πληροφορίες ακόμη και για τα συστατικά διαφόρων τροφίμων, σύμφωνα με το BBC.
Η νέα τεχνολογία θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά δημόσια την επόμενη εβδομάδα στη διεθνή ετήσια έκθεση Siggraph στη Νέα Ορελάνη των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τον Dr. Ανκίτ Μοχάν του Media Lab του πανεπιστημίου ΜΙΤ, ως ένας από τους υπεύθυνους ερευνητές μαζί με τον καθηγητή Ραμές Ρασκάρ, "η τεχνολογία θα δημιουργήσει ένα νέο τρόπο αναγνώρισης των προϊόντων με ετικέτες".

Το bokode αποτελείται από μια δίοδο ως πηγή φωτός (LED) που καλύπτεται από μια μικροσκοπική μάσκα κι ένα φακό. Οι πληροφορίες κωδικοποιούνται στο φως που λάμπει μέσω της μάσκας και το οποίο διαφέρει σε φωτεινότητα ανάλογα με τη γωνία που το βλέπει καθένας.

Οι δημιουργοί του πιστεύουν ότι το νέο σύστημα έχει πολλά περισσότερα πλεονεκτήματα σε σχέση με το τωρινό barcode καθώς οι ετικέτες του είναι μικρότερες, μπορεί να διαβαστεί από πολλές διαφορετικές γωνίες, ακόμη και από απόσταση τεσσάρων μέτρων, ακόμη και από την κάμερα ενός κινητού, ενώ θεωρητικά η απόσταση αυτή μπορεί να αυξηθεί μέχρι τα 20 μέτρα!

Οι νέες ετικέτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε εργοστάσια όσο και σε καταστήματα. Σε ένα σούπερ-μάρκετ, για παράδειγμα, ο καταναλωτής θα μπορεί, χωρίς καν να πλησιάζει κοντά στο ράφι, να "ρωτά" με το κινητό του ένα προϊόν ("φωτογραφίζοντας" με την κάμερά του την ετικέτα bokode) σχετικά με τις διάφορες ουσίες που περιέχει το προϊόν, πληροφορίες που θα είναι αποθηκευμένες στη νέα "ευρύχωρη" ετικέτα.

Όμως, θα μπορούσε η ετικέτα να χρησιμοποιηθεί επίσης στο μάρκετινγκ, καθώς θα μπορούσε να περιέχει διάφορα μηνύματα προς τον υποψήφιο αγοραστή (π.χ. "είμαι ένα ευρώ φθηνότερο, συμφέρω!"), που ο τελευταίος θα τα βλέπει στο κινητό του αν "σημαδεύει" την ετικέτα του προϊόντος. Κάτι τέτοιο ακόμα θα μπορούσε να διευκολύνει τη σύγκριση των προϊόντων σε ένα ράφι, ανάλογα με την τιμή και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους.

Ακόμα και σε μια βιβλιοθήκη ή ένα βιβλιοπωλείο θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι νέες ετικέτες, βοηθώντας τον αναγνώστη να βγάλει άκρη με το περιεχόμενο των βιβλίων σε ένα ράφι, χωρίς να χρειαστεί να τα κατεβάσει όλα για να τα φυλλομετρήσει. Αρκεί μια φωτογραφία με το κινητό του, για να καταλάβει κανείς που βρίσκεται αυτό που ψάχνει.

Επιπλέον οι ιδιοκτήτες καταστημάτων, εστιατορίων κλπ. θα μπορούν να βάζουν τέτοιες ετικέτες έξω από την πόρτα τους, ώστε να πληροφορούν τους διερχόμενους τι να περιμένουν αν μπουν μέσα (π.χ. τι περιλαμβάνει το σημερινό μενού).

Οι νέες ετικέτες -που μπορούν να συνυπάρξουν με τα παραδοσιακά barcodes είναι προς το παρόν σχετικά ακριβές (περίπου 5 δολάρια η μια για να παραχθούν). Όμως οι δημιουργοί της πιστεύουν ότι η τεχνολογία μπορεί να εξελιχθεί και το κόστος της να μειωθεί δραστικά στο μέλλον (ελπίζουν να μην κοστίζει πάνω από πέντε λεπτά η μια).

Εκτός από τα bocodes μέχρι σήμερα διάφορες άλλες τεχνολογίες έχουν προβληθεί ως διάδοχοι των κλασικών γραμμωτών κωδικών, με ιδιαίτερη έμφαση στις ετικέτες ραδιοσυχνοτήτων (RFID). Αν και χρησιμοποιούνται σε πολλές εφαρμογές, όπως σε βιβλία βιβλιοθηκών, διαβατήρια κλπ., δεν έχουν καταφέρει, ακόμα τουλάχιστον, να στείλουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας τα barcodes. Ίσως βέβαια δεν είναι τυχαίο ότι η έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ στην τεχνολογία Bocode ενισχύθηκε χρηματικά από τις εταιρίες Nokia και Samsung.

news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου