Πέμπτη 16 Ιουλίου 2009

Η γνωριμία με τα μαθηματικά πρέπει να αρχίζει στα 4 έτη

Τα μαθηματικά όχι μόνο δεν είναι «μπαμπούλας», αλλά βοηθούν και στην ανάπτυξη της συλλογιστικής ικανότητας και της κριτικής σκέψης, ειδικά όταν η μαθηματική εκπαίδευση αρχίζει από την ηλικία των 4 ετών, με παιχνίδια και ασκήσεις ικανότητας και συνεχίζεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

«Όλες οι μελέτες έδειξαν ότι, τα παιδιά στις ηλικίες από 4 έως 8 ετών έχουν τη δυνατότητα και τη δυναμική να αναπτύξουν πολύ πιο σημαντικές μαθηματικές έννοιες απ' όσες πιστεύαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Πολύ συχνά, οι δυσκολίες τω
ν παιδιών στα μαθηματικά οφείλονται σε μια κακή εκκίνηση. Αν η μαθηματική εκπαίδευση έχει δομηθεί σε λάθος βάση, στην ηλικία των 13 ετών η μάχη είναι χαμένη.
Είναι γνωστό ότι, οι περισσότεροι γονείς αγωνίζονται να καλύψουν, όπως μπορούν, αυτές τις δυσκολίες των παιδιών τους στα μαθηματικά, με 'ιδιαίτερα' και φροντιστήρια στις μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ είναι πιο σημαντικό να έχει το παιδί τους από νωρίς ένα καλό νηπιαγωγό και ένα καλό δάσκαλο στην αρχή της σχολικής του ζωής.

Η μαθηματική εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται πια να αναπτύξει ξερές γνώσεις, αλλά να αναπτύξει ένα τρόπο σκέψης και ικανότητες», επισήμανε η καθηγήτρια του ΑΠΘ, Μαριάννα Τζεκάκη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, με αφορμή το 33ο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, οι εργασίες του οποίου αρχίζουν, στις 19 Ιουλίου, στη Θεσσαλονίκη.
Τα αποτελέσματα ερευνών, που θα παρουσιαστούν στο συνέδριο, επιβεβαιώνουν τη σημαντική ανάπτυξη που μπορούν να έχουν τα μικρά παιδιά, σε διάφορους τομείς, με τις κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις. Έτσι, το 60% - 70% των παιδιών καταφέρνει να λύσει συνδυαστικά προβλήματα με τη χρήση κατάλληλων παιχνιδιών και υπολογιστών και το 50% να εκφράσει σημαντικές μαθηματικές ιδέες και να δίνει εξηγήσεις.

Η μέχρι σήμερα ανάλυση των δεδομένων, που συγκεντρώθηκαν για την αξιολόγησή τους έδειξε ότι:

1. Η απόλυτη πλειοψηφία των μαθητών, που συμμετείχαν (περίπου 3 στους 4) αντιλαμβάνονταν τα μαθηματικά ως έναν «κόσμο» άσχετο με το δικό τους και έτσι, για να μάθουν μαθηματικά, θα έπρεπε να τα αποσυνδέσουν από την πραγματικότητά τους.

2. Η προσέγγιση των μαθηματικών, που ενθάρρυνε τη συνεργασία, λειτούργησε σχεδόν λυτρωτικά για πολλούς μαθητές, που άρχισαν να τα βλέπουν θετικά.

3. Παρά την αρχικά επιφυλακτική στάση των εκπαιδευτικών προς τη διδακτική προσέγγιση που προτεινόταν, σχεδόν 2 στους 3 απ' αυτούς διατύπωσαν θετικές έως πολύ θετικές εκτιμήσεις κατά την τελική φάση υλοποίησης των παρεμβάσεων.

Εξάλλου, τα αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τη διερεύνηση της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών στη διδασκαλία της Γεωμετρίας, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έδειξαν ότι οι επιδόσεις των μαθητών βελτιώθηκαν σημαντικά.

''Καθημερινή''

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου